Psychologia

Nawiązanie relacji terapeutycznej

Jak wie każdy dobry klinicysta, wdawanie się w głębokie dyskusje bez uprzedniego nawiązania relacji jest niezawodnym sposobem na wykolejenie procesu terapeutycznego.

Może również zwiększyć liczbę klientów.

Z kolei nawiązanie rapportu na samym początku pomaga uspokoić klienta, a jednocześnie zwiększa zaufanie do klinicysty. Ten rodzaj zaangażowania terapeutycznego obejmuje „ustanowienie wzajemnie ufnej i pełnej szacunku relacji pomocowej” (Miller & Rollnick, 2013, s. 47).

W tym artykule podkreślone zostaną różne aspekty rapportu, w tym co on oznacza, dlaczego jest ważny i jak się w niego angażować. Dołączone są również doskonałe narzędzia, zasoby i przykłady. Teraz, gdy przełamaliśmy już lody, przyjrzyjmy się bliżej rapportowi i temu, dlaczego jest on tak ważnym aspektem relacji terapeuta-klient.

Zanim przejdziesz dalej, pomyślałyśmy, że możesz pobrać za darmo nasze trzy Ćwiczenia z psychologii pozytywnej. Te oparte na nauce ćwiczenia pozwolą Ci odkryć podstawowe aspekty psychologii pozytywnej, w tym mocne strony, wartości i współczucie dla samego siebie, a także dadzą Ci narzędzia do poprawy samopoczucia Twoich klientów, studentów lub pracowników.

Czym jest Rapport w psychologii i coachingu?

Definiowany jako „zdolność do łączenia się z innymi w sposób, który tworzy klimat zaufania i zrozumienia” (Zakaria & Musta’amal, 2014, s. 2), ustanowienie rapportu klienta jest pierwszym celem terapeuty (Leach, 2005).

Rapport to relacja, w której klinicysta po prostu klika z klientem (Reiman, 2007) i jest to proces ciągły, który należy pielęgnować podczas każdej sesji. Ostatecznie celem terapeuty jest ustanowienie przymierza terapeutycznego (Horvath & Greenberg, 1989), które jest wspomagane przez różne aspekty zachowania terapeuty, takie jak język, wyraz twarzy, mowa ciała, ciepło, itp.

Biorąc pod uwagę, że klient naraża się na niebezpieczeństwo, dzieląc się swoimi najskrytszymi tajemnicami, uczuciami i obawami, jedynym słusznym rozwiązaniem jest, aby doradca działał w sposób, który wspiera relację z klientem opartą na współpracy i zaufaniu.