Historia

Ford Scratchley

Fort Scratchley w Newcastle to XIX-wieczna bateria obrony wybrzeża i jedyna bateria nadbrzeżna w Australii, która otworzyła ogień do wroga podczas II wojny światowej.

Historia Fortu Scratchley

Teren, na którym stoi Fort Scratchley był pierwotnie kopalnią węgla i faktycznie jedną z najwcześniejszych takich kopalni w Australii, działającą od około 1801 roku. Pierwszą baterią obronną zbudowaną w tym miejscu była ziemna bateria nazwana Fortem Battlesticks, która była na miejscu do 1828 roku. Jednak potrzeba solidniejszej obrony wybrzeża podczas wojny krymskiej doprowadziła do budowy znacznie bardziej trwałych fortyfikacji, w tym Fortu Scratchley, w latach 1876-1886. Fort został nazwany na cześć brytyjskiego oficera, który nadzorował budowę, podpułkownika Petera Scratchleya.

W ciągu kilkudziesięciu lat fort był kilkakrotnie modernizowany i odnawiany, aby zapewnić jego przydatność militarną. Jednak fort tylko raz otworzył ogień w agresji, w nocy z 7 na 8 czerwca 1942 roku, kiedy to sześciocalowe działa fortu wystrzeliły dwie salwy do japońskiego okrętu podwodnego, który bombardował Newcastle. Po wojnie fort działał jeszcze przez kilka lat, zanim w 1962 roku został wycofany z eksploatacji, a zamknięty dziesięć lat później, gdy armia australijska ostatecznie opuściła teren. Obecnie funkcjonuje jako muzeum.

Fort Scratchley dzisiaj

Dziś odwiedzający Fort Scratchley mogą poznać historię tej nadmorskiej fortyfikacji, jak również podziwiać spektakularne widoki oferowane z tej pozycji. Zwiedzający mogą zwiedzać we własnym tempie (po drodze można wziąć ulotkę z własnym przewodnikiem) lub dołączyć do jednej z wycieczek z przewodnikiem, która zagłębia się w obiekt. Jest to dość skomplikowany labirynt, więc wycieczka może być pomocna!

We wtorek obiekt jest zamknięty.

Dojazd do Fortu Scratchley

Fort Scratchley znajduje się w East Newcastle, niedaleko plaży. Newcastle nie jest duże – można tu dojść z każdego miejsca w mieście. Samo Newcastle znajduje się około 2 godziny jazdy na północ od Sydney drogą A1: istnieje bezpośredni pociąg, który trwa nieco poniżej 3 godzin.